Implementatie
Hoe krijg je Muziek & Meer HaFa op het lesprogramma? Met een beetje hulp van breinprofessor Scherder. En een 4-stappenplan.
Stap 1
Een goed gesprek tussen basisschool en muziekvereniging
Vrijwel elke basisschool wil muziek op de agenda, maar leerkrachten hebben amper tijd en vaak weinig vertrouwen in hun muzikale vaardigheden.
Bij de muziekvereniging werkt het precies andersom: daar willen leden zich vrijwillig inzetten om kinderen muziek te laten maken, maar is het zoeken naar de manier waarop.
1 en 1 is 2. Sla de handen ineen. Ga het gesprek aan met elkaar.
Breinprofessor Scherder helpt je een handje
Erik Scherder, hoogleraar Klinische Neuropsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, ziet groot voordeel in samenwerking tussen basisschool en muziekvereniging. Hij wil je helpen om alle betrokkenen te overtuigen om samen te werken.
Daarom heeft Scherder een kort college gemaakt (pro deo). In deze video onderbouwt hij wat muziekonderwijs met hulp van harmonie en fanfare doet voor de breinontwikkeling van kinderen.
Je kunt deze video delen met alle betrokkenen. Zo vergroot je je overtuigingskracht.
Dit college duurt 10:44
Stap 2
Bepaal tijd, kosten en leerkracht
Bespreek samen hoe je het lesprogramma op school kunt toepassen. Hoeveel tijd wil de school aan muziek besteden? Wie betaalt de kosten? Wie gaat de lessen geven? Bijvoorbeeld een enthousiast lid, de dirigent, de groepsleerkracht of iemand van de plaatselijke muziekschool?
Je hoeft geen kennis van muziek te hebben om de lessen te kunnen geven. Wel enthousiasme.
Stap 3
Stel het lesmenu samen
Muziek & Meer HaFa is modulair van opzet. Je kunt zelf bepalen welke lessen en werkvormen je wel en niet doet.
Al het materiaal staat kant-en-klaar op het digibord. De voorbereidingstijd is minimaal. Dat scheelt iedereen veel (vrijwilligers)werktijd.
Stap 4
Regel leden/muzikanten en plan de lesdata
Welke leden willen er wanneer meedoen tijdens de lessen? Je kunt de lessen ook prima geven zonder hulp van leden. Maar het heeft natuurlijk de voorkeur om de beleving zo groot mogelijk te maken. En leden worden zo rolmodellen.
Zo help je elk kind om te geloven in zijn eigen muzikale talent. Je laat zien dat je geen Ed Sheeran of Beyoncé hoeft te zijn om zelf muziek te maken. Iedereen kan het.