Implementatie
Hoe krijg je Muziek & Meer HaFa op het lesprogramma van de basisschool? Een stappenplan.

Stap 1
Een goed gesprek met de basisschool
Schooldirecteuren onderstrepen meestal dat muziek een unieke invloed heeft op de ontwikkeling van het kinderbrein. Maar leerkrachten hebben geen tijd en te weinig vertrouwen in hun muzikale vaardigheden om er veel tijd aan te besteden.
Kinderen komen daardoor amper in aanraking met muziekonderwijs. Je kunt dan ook niet verwachten dat kinderen geïnteresseerd raken in het leren bespelen van een instrument. Daar komt jouw vereniging verandering in brengen!
Breinprofessor Erik Scherder helpt je een handje
Breinprofessor Erik Scherder ziet groot voordeel in samenwerking tussen basisschool en muziekvereniging. Maar hoe overtuig je de school om samen te werken met jouw harmonie of fanfare?
Speciaal voor dit doel heeft hij een kort college gemaakt (pro deo). In deze video onderbouwt hij wat muziekonderwijs met hulp van harmonie en fanfare doet voor de breinontwikkeling van kinderen.
Je kunt deze video meenemen naar het gesprek met de school.
Dit college duurt 12:50

Stap 2
Bepaal tijd, kosten en leerkracht
Bespreek samen hoe je het lesprogramma op school kunt toepassen. Hoeveel tijd wil de school aan de vereniging schenken? Wie betaalt de kosten? Wie gaat de lessen geven? Bijvoorbeeld een enthousiast lid, de dirigent, de groepsleerkracht of iemand van de plaatselijke muziekschool?
Je hoeft geen kennis van muziek te hebben om de lessen te kunnen geven. Wel enthousiasme.

Stap 3
Stel het lesmenu samen
Muziek & Meer HaFa is modulair van opzet. Je kunt zelf bepalen welke lessen en werkvormen je wel en niet doet. Al het materiaal staat kant-en-klaar op het digibord. De voorbereidingstijd is minimaal. Dat scheelt iedereen veel (vrijwilligers)werktijd.

Stap 4
Regel leden/muzikanten en plan de lesdata
Welke leden willen er wanneer meedoen tijdens de lessen? Dit is geen must. Je kunt de lessen ook prima geven zonder hulp van leden. Maar het heeft natuurlijk de voorkeur om de beleving zo groot mogelijk te maken. En leden worden zo rolmodellen. Zo breng je verbinding op gang brengen tussen het kind en de vereniging.
Wat is het effect op alle betrokkenen?
Kinderen raken intrinsiek gemotiveerd om zelf een instrument te leren spelen
Met het lespakket belicht je muziek op allerlei speelse manieren. Kinderen raken verwonderd en glunderen van plezier. Ze ontdekken hoe leuk muziek maken bij een vereniging is.
Leerkrachten worden enthousiast
Veel leerkrachten komen niet aan muziek toe. Maar door samen de verantwoordelijk voor muziek te dragen, ervaren leerkrachten plezier en komen ze even op adem. Ze krijgen het muziekvirus te pakken.
Leden voelen zich betrokken
Het lespakket bevat suggesties om instrumenten in de klas te laten horen. Ze zijn uitgewerkt in speelse opdrachtjes met bladmuziek. Leden krijgen houvast. En het kost ze weinig tijd.
Ouders zien het positieve effect van muziek op hun kind
Het lespakket bevat suggesties voor berichtjes op social media. Zo maak je jullie muziekactiviteiten zichtbaar. En met het kant-en-klare communicatie-materiaal maak je het leren bespelen van een muziekinstrument thuis bespreekbaar. Zo verlaag je samen de drempel naar lidmaatschap van de muziekvereniging.