Hoe werkt het lesprogramma?
Het lesprogramma is gemaakt voor leerlingen uit groep 4 en/of 5.
We hebben ons eerst afgevraagd wat maakt dat kinderen anno nu wél een instrument willen leren spelen.
Vervolgens hebben we het lesprogramma gebouwd op deze 4 onderliggende principes.
Bekijk het filmpje om te zien hoe Muziek & Meer HaFa werkt (1:59).
Kinderen worden van binnen enthousiast
Met Muziek & Meer HaFa geef je lessen waarbij kinderen muziek ervaren, voelen en aanraken. Op een belevingsgerichte manier. Nog niet op een technische manier. Dus nog niet: ‘hoe krijg ik geluid uit een klarinet en welke noot lees ik daar?’ Maar ‘wow, muziek doet iets met mij! Dit wil ik óók kunnen’.
Zo krijg je een kind intrinsiek enthousiast om een instrument te leren spelen.
Kinderen maken kennis met muziek op het juiste moment (met een blazersklas ben je te laat)
In groep 4 of 5 worden kinderen lid van clubs in de buurt. Dat is dus hét moment om de muziekvereniging in beeld te brengen.
Maar de ideale leeftijd om een instrument te leren spelen, ligt later. Als een kind 9 à 10 jaar is. Dat is de leeftijd waarop de meeste blazersklassen starten. Maar kinderen zijn dan al lid van andere verenigingen.
Met Muziek & Meer HaFa ben je wél op tijd in beeld.
Kinderen raken geïnspireerd door rolmodellen
Elk kind heeft mensen van dichtbij nodig, die hem vertrouwen geven in zijn talenten. Goed voorbeeld doet volgen. Maar als papa, mama of de juf geen instrument speelt, waar ziet het kind dan nog rolmodellen die zelf muziek maken?
Met Muziek & Meer HaFa stimuleer je de leden van de muziekvereniging om een lesje mee te doen. Het lespakket bevat speelse opdrachtjes met kant-en-klare bladmuziek. Dat kost de muzikanten amper voorbereidingstijd. Zo ziet het kind dat muziek maken voor iederéén is.
Kinderen hebben hun ouders 'mee'
Je hebt ouders nodig om kinderen te motiveren voor muziekles. Daarom krijg je tips om het enthousiasme van de kinderen zichtbaar te maken. Denk een berichtjes op social media. Maar ook aan muzikale invulling voor Sinterklaas, Kerst, Koningsdag en andere festiviteiten.
Daarnaast kun je de kant-en-klare, eigentijdse folder vrij gebruiken. Hiermee informeer je ouders over de unieke, positieve invloed van muziekles op de ontwikkeling van hun kind.
"De aanmeldingen blijven binnenkomen"
“Na corona kwamen er geen nieuwe jeugdleden meer bij onze vereniging. Dat is nu veranderd. Deze week afsluiting van het project Muziek & Meer HaFa gehad. De aanmeldingen blijven binnenkomen.”
Verantwoordelijke Jeugd & Opleiding, Fanfare voor Eer en Deugd
"Echt een super mooi initiatief"
Reactie van een ouder
"Het is echt super goed aangeslagen"
"Twee rondes gedaan op school. En bij de eerste ronde hielden we er 7 leerlingen aan over. Na de tweede ronde zelfs 10 (dorp met 1 basisschool en 4000 inwoners). Volgende uitdaging: hoe houden we ze erbij?"
Harmonie Kunst Adelt, Helvoirt