• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Login

Muziek & Meer - HaFa

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Login
  • Instrumenten
  • Mens & Muziek
  • De Muziekvereniging
  • Houten blaasinstrumenten
  • Koperen blaasinstrumenten
  • Slaginstrumenten
  • Melodisch slagwerk
  • Pauk
  • Drumstel
  • Triangel en snaartrom
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Samen spreken

Herken je de film die bij de muziek hoort?

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/03/HEDWIGS-THEME_celesta.mp3

Filmmuziek

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/03/HEDWIGS-THEME_alleen-links.mp3

Begeleiding

 

Ontdekken

Waarom heten deze instrumenten staafinstrumenten?

Welke staaf zal het kortst klinken?

Luisteren

Welke route vliegt de uil?

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/03/vier-uilenroutes_route2.mp3

Route 1

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/03/vier-uilenroutes_route4.mp3

Route 2

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/03/vier-uilenroutes_route1.mp3

Route 3

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/03/vier-uilenroutes_route3.mp3

Route 4

Creëren

Ontwerp zelf een route voor Hedwig de Uil.

Wie kan de route laten horen op het staafinstrument?
Kun je de route die je hoort natekenen?

Ontdekken

Kun jij de geheime code op het staafinstrument kraken?

Samen spelen

Wie kan de code meespelen met de muziek van Harry Potter?

E – E – E – E – E – Bb – E – E
E – E – G – F – E – E – E – E

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/03/HEDWIGS-THEME_speelstuk_voorbeeld.mp3

Eerst even oefenen

Gebruik deze video als je een muzikant in je klas hebt

Melodisch slagwerk

12 januari 2022

Geplaatst in: Instrumenten, Slaginstrumenten

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Inloggen

Welkom, bezoeker!

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Inloggen

© Copyright 2022 - 2023 Muziek & Meer - HaFa · Alle rechten voorbehouden

Werkvorm 1: Samen spreken

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met een staafinstrument + klopper zoals een (groot) klokkenspel, marimba of vibrafoon
  • Bladmuziek van Hedwig’s Theme

Beschrijving

  • Geef de leerlingen een luisterfocus mee: wie herkent de film die bij de muziek hoort?
  • Luister samen naar het luisterfragment. Of, als je een muzikant in de klas hebt: laat de muziek live horen met behulp van de bladmuziek (gebruik eventueel de mp3 begeleiding. Je hoort de begeleidende partij met 5 tellen vooraf).
  • Bespreek de antwoorden. De muziek komt uit de film Harry Potter en heet Hedwig’s Thema.
  • Stel meer vragen. Wie heeft de film gezien? Wat voor soort instrument hoor je? (Het instrument dat je hoort is een staafinstrument, bijvoorbeeld een metallofoon, een klokkenspel, een celesta of een vibrafoon).

Werkvorm 2: Ontdekken

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Verschillende losse staven + klopper van verschillende staafinstrumenten en een hol, houten kistje waar je de staven één voor één op kunt leggen.

Beschrijving

  • Vertel de leerlingen dat er veel soorten staafinstrumenten bestaan. Bekijk een aantal van deze instrumenten op het digibord.
  • Vraag de leerlingen waarom deze instrumenten staafinstrumenten heten. (Antwoord: omdat er staven op liggen).
  • Bekijk samen de materialen waar de staven van zijn gemaakt. Merk op dat ze óf van metaal zijn óf van hout.
  • Welke staaf zal het kortst klinken? De kleinste staaf? Of een andere?
  • Heb je losse staven in de klas? Neem dan de proef op de som met hulp van een leerling.

Werkvorm 3: Luisteren

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met een staafinstrument + klopper zoals een (groot) klokkenspel, marimba of vibrafoon
  • Bladmuziek van vier uilenroutes

Beschrijving

  • Vraag aan de leerlingen of iemand weet hoe de uil van Harry Potter heet (antwoord: Hedwig).
  • Hedwig de Uil vliegt vier verschillende routes. Kunnen de leerlingen horen welke?
  • Beluister de luisterfragmenten. Of, als je een muzikant in de klas hebt: laat de routes live horen.
  • Laat na elk fragment de leerlingen het cijfer van de juiste route omhoog houden met hun vingers
  • Je hoort van boven naar beneden route 2, route 4, route 1 en route 3.

Werkvorm 4: Creëren

Nodig

  • Werkblad Hedwig de Uil voor elke leerling

Beschrijving

  • Deel de werkbladen uit.
  • De leerlingen ontwerpen zelf een route voor Hedwig de Uil.
  • Klaar? Vraag dan telkens een leerling achter het staafinstrument om zijn route te laten horen. De overige leerlingen proberen zijn route te tekenen.
  • Vergelijk de route van de staafinstrumentenspeler met de route die de overige leerlingen hebben getekend nadat ze geluisterd hebben. Lijken ze op elkaar?

Werkvorm 5: Ontdekken

Nodig

  • 1 staafinstrument + klopper voor de leerlingen, zoals een eenvoudig klokkenspel, metallofoon of xylofoon

Beschrijving

  • Vertel dat je geheime codes kun versturen met staafinstrumenten. Op elke staaf van een staafinstrument staat namelijk een letter. Door de staven te bespelen, kun je codes doorgeven zonder ze hardop te zeggen.
  • Kunnen de leerlingen de geheime code op het staafinstrument kraken? Wijs telkens een andere leerling aan. Deze leerling kiest zelf een afbeelding, zonder te verklappen welke. Vervolgens speelt hij de letters die bij de afbeelding horen op het staafinstrument. De overige leerlingen raden welke afbeelding hij gespeeld heeft.
  • De woorden van links naar rechts: BED, FEE, BAD, GEEF, DEEG, DAG

Werkvorm 6: Samen spelen

Nodig

  • 1 staafinstrument + klopper voor de leerlingen, zoals een eenvoudig klokkenspel, metallofoon of xylofoon

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met een staafinstrument + klopper zoals een (groot) klokkenspel, marimba of vibrafoon
  • Bladmuziek speelstuk

Beschrijving

  • Verwijder alle staven van het staafinstrument voor de leerlingen, met uitzondering van de staven E, F, G en Bb
  • Wie kan de code op het digibord meespelen met de muziek van Harry Potter? Wijs een leerling aan en zet hem achter het staafinstrument.
  • Eerst even oefenen? Gebruik dan het fragment Eerst even oefenen om samen te luisteren hoe de code gespeeld moet worden. Je hoort 6 tellen vooraf.
  • Start de grote video en kijk of het de leerling lukt om mee te spelen. Je hoort 6 tellen vooraf.
  • Of, als je een muzikant in de klas hebt: muzikant en leerling spelen samen (gebruik dan de kleine video. Je hoort 5 tellen vooraf).
  • Wijs een paar andere leerlingen aan om hetzelfde te proberen. Geef complimenten.
Cleantalk Pixel