• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Login

Muziek & Meer - HaFa

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Login
  • Instrumenten
  • Mens & Muziek
  • De Muziekvereniging
  • Houten blaasinstrumenten
  • Koperen blaasinstrumenten
  • Slaginstrumenten
  • Melodisch slagwerk
  • Pauk
  • Drumstel
  • Triangel en snaartrom
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Samen spreken

Wat gebeurt er in het gedicht?

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/02/spannendemuziek.mp3

Luistermuziek

Samen zingen

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/02/inbreker_nl.mp3

Inbreker – met zang

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/02/inbreker_zonderzang.mp3

Inbreker – zonder zang

Samen spelen

Wie kan er een regenbuitje laten horen?

Ontdekken

Wat gebruiken de mensen om het steeds harder te laten regenen?

Muziektaal

Hoe moet je dit muziekstuk uitvoeren?

Samen spelen

Wie is de regendirigent?

Ontdekken

Wie hoort de ramen wel eens trillen als het heel hard onweert? Hoe kan dat?

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/02/spannendemuziek.mp3

Samen spelen

Kun je het lied zingen én spelen?

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/02/inbreker_nl.mp3

Inbreker – met zang

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/02/inbreker_zonderzang.mp3

Inbreker – zonder zang

Pauk

11 maart 2022

Geplaatst in: Instrumenten, Slaginstrumenten

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Inloggen

Welkom, bezoeker!

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Inloggen

© Copyright 2022 - 2023 Muziek & Meer - HaFa · Alle rechten voorbehouden

Werkvorm 1: Samen spreken

Nodig

  • Voorleesgedicht ‘Inbreker’

Beschrijving

  • Lees het gedicht expressief voor terwijl je de spannende muziek aanzet.
  • Vraag de leerlingen wat de man van plan zou kunnen zijn. In wat voor val zou hij gelopen zijn? Kun je zeker weten dat de man kwaad in de zin heeft? Waarom wel/niet?

Werkvorm 2: Samen zingen

Als je meer beleving wilt, heb je nodig:

  • Muzikant met pauk
  • Bladmuziek voor de muzikant

Beschrijving

  • Geef de leerlingen een luisteropdracht mee: hoe vaak horen ze de klok slaan?
  • Zing zelf of luister samen naar het lied Inbreker.
  • Heb je een muzikant in de klas? Laat hem op de pauk roffelen volgens de bladmuziek.

Werkvorm 3: Samen spelen

Beschrijving

  • In het lied Inbreker begon het te regenen. Spreek samen over regen. Wie luistert er wel eens naar de regen? Hoe klinkt dat?
  • Wie kan er een regenbuitje laten horen? Laat verschillende leerling zelf bepalen hoe zij het geluid van de regen produceren. Spreek af dat de regenbui klinkt zolang jij je hand omhoog houdt.

Werkvorm 4: Ontdekken

Beschrijving

  • Geef een kijkopdracht mee: wat zien de leerlingen?
  • Start het filmpje. De leerlingen zien een koor dat een regenbuitje laat horen, die steeds harder gaat klinken, tot een onweerslag toe.
  • Bespreek het filmpje. Wat gebruiken de mensen om het steeds harder te laten regenen?
    • Handen wrijven
    • Vingers klikken
    • Op de benen slaan
    • Springen

Werkvorm 5: Muziektaal

Beschrijving

  • Kijk samen naar de grafische notatie. Hoe moet je dit muziekstuk uitvoeren? Kunnen de leerlingen ook zo’n regenbui maken als in het vorige filmpje?
  • Vraag de leerlingen om achter hun stoel te gaan staan. Voer het muziekstuk met de hele klas uit, waarbij je van links naar rechts steeds kinderen aanspoort een stapje verder te gaan in hun ‘regenbui’ (en weer terug):
    • Handen wrijven
    • Vingers klikken
    • Op de benen slaan
    • Springen
  • Stimuleer trots: prijs de leerlingen voor het feit dat ze muziektaal leren lezen (het crescendo- en decrescendo teken).

Paukenist in de klas? Laat hem meespelen met het regenspel.

Werkvorm 6: Samen spelen

Nodig

Beschrijving

  • Vraag de leerlingen wat dirigeren betekent.
  • Vraag een leerling voor de klas die de regenbui gaat dirigeren: noem hem de regendirigent.
  • De regendirigent houdt zijn handen voor zijn lichaam. Zijn de handen dicht bij elkaar, dan klinkt de regenbui zacht. Zijn de armen ver uit elkaar dan klinkt de regenbui hard. De leerlingen mogen zelf kiezen welke bodypercussie ze zelf het beste vinden passen bij de aanwijzingen van de regendirigent. Gaan de armen boven het hoofd, dan klinkt de donderklap (springen).
  • Vraag steeds andere regendirigenten voor de klas.

Paukenist in de klas? Laat hem naar eigen inzicht de sfeer van het regenspel vergroten met roffels en paukenslagen.

Werkvorm 7: Ontdekken

Doe deze werkvorm alleen als je een pauk in de klas hebt.

Nodig

  • Muzikant met pauk

Beschrijving

  • Wie hoort de ramen wel eens trillen als het heel hard onweert? Hoe kan dat? Kom samen tot de conclusie dat geluid trilling veroorzaakt. Deze trilling kun je niet alleen horen, maar ook voelen.
  • Neem de proef op de som. Vraag enkele leerlingen om hun handen op de pauk te leggen. De paukenist laat rustig een onweersbuitje opkomen en eindigt met een enorme knal.
  • Wissel van leerlingen, zodat iedereen de trilling gevoeld heeft.

Werkvorm 8: Samen spelen

Nodig

  • Instrument dat het luiden van een klok imiteert, bijvoorbeeld buisklok of metallofoon

Als je meer sfeer wilt, heb je nodig

  • Muzikant met pauk
  • Bladmuziek voor de muzikant

Beschrijving

  • Sluit de les af door samen het lied Inbreker te zingen én spelen. Maak eerst afspraken:
  • Bekijk de notatie. Wat valt de leerlingen op?
  • Spreek af dat de leerlingen een regenbuitje beginnen vanaf het wolkje, een donderklap geven op het juiste moment en de regen weer laten afzwakken.
  • Geef een leerling de rol van de klok die twaalf uur slaat met een passend instrument. Hij begint te spelen vanaf de tekst ‘slaat de klok om twaalf uur’.
  • De paukenist doet mee volgens de bladmuziek.
  • Zing en speel samen het lied. Herhaal zo vaak je wilt. Geef telkens een andere leerling de rol van de klok.
Cleantalk Pixel