• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Login

Muziek & Meer - HaFa

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Login
  • Instrumenten
  • Mens & Muziek
  • De Muziekvereniging
  • Houten blaasinstrumenten
  • Koperen blaasinstrumenten
  • Slaginstrumenten
  • Trompet
  • Trombone
  • Hoorn
  • Tuba
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Ontdekken

Een raadsel: welk koperen blaasinstrument hoort bij deze afbeeldingen?

Ontdekken

Hoe lang zou de buis van de hoorn zijn als je ‘m zou uitrollen?

Ontdekken

Krijg jij geluid uit de hoorn?

Samen spreken

Wat is een cover?

 

Samen spelen

Doe de Hoorn Groove.

Eerst even oefenen:

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/Hoorn-Groove_partij-1.mp3

Partij 1 (boomwhackers A en B)

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/Hoorn-Groove_partij-2.mp3

Partij 2 (boomwhackers E en F)

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/Hoorn-Groove_partij-3.mp3

Partij 3 (boomwhackers C en D)

Hoorn

3 mei 2022

Geplaatst in: Koperen blaasinstrumenten, Instrumenten

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Inloggen

Welkom, bezoeker!

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Inloggen

© Copyright 2022 - 2023 Muziek & Meer - HaFa · Alle rechten voorbehouden

Werkvorm 1: Ontdekken

Beschrijving

  • Bekijk samen het raadsel. Wat is de oplossing? (hoorn)

Werkvorm 2: Ontdekken

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met hoorn
  • Bladmuziek hoorn

Beschrijving

  • Geef de leerlingen een kijkfocus mee voordat je het filmpje samen bekijkt: hoe lang zou de buis van de hoorn zijn als je ‘m zou uitrollen?
  • Bekijk samen het filmpje van de hoorn.
  • Heb je een muzikant in de klas? Vergeet het filmpje en laat hem/haar het instrument live ten gehore brengen. Geef de leerlingen dezelfde kijkfocus mee: hoe lang zou de buis van de hoorn zijn als je ‘m zou uitrollen?
  • Laat leerlingen antwoorden door te gaan staan: ‘als je denkt dat de hoorn langer is dan 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 meter ga je staan’.
  • Vertel dat het instrument wel vier meter lang zou zijn.

Werkvorm 3: Ontdekken

Doe deze les alleen als je een hoornist in de klas hebt.

Nodig

  • Muzikant met hoorn
  • Eventueel: losse mondstukken van koperblazers

Beschrijving

  • Vraag de hoornist om uit te leggen hoe hij geluid krijgt uit zijn/haar instrument.
  • Wie wil het eens proberen?

Werkvorm 4: Samen spreken

Beschrijving

  • Vraag de leerlingen wat een cover is (een cover is een muziekstuk van een ander, waar je je eigen draai aan geeft).
  • Vertel dat Fhorn Patrick een cover voor hoorn heeft gemaakt van Bad Guy van Billie Eilish.
  • Geef de leerlingen een luisterfocus mee voordat je het filmpje laat zien: hoe neemt Fhorn Patrick de hoorn op? (hij zet lagen over elkaar)
  • Bekijk samen het filmpje.
  • Wat vinden de leerlingen van deze uitvoering?

Werkvorm 5: Samen spelen

Nodig

  • Boomwhackers A en B (partij 1), E en F (partij 2), C en D (partij 3). Heb je meerdere sets boomwhackers, gebruik deze dan om meer leerlingen tegelijk te laten spelen.

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met hoorn
  • Bladmuziek Hoorn Groove

Beschrijving

  • Vertel de leerlingen dat jullie de Hoorn Groove gaan spelen. Jullie gaan lagen over elkaar spelen, net als Fhorn Patrick.
  • Vraag 3 leerlingen naar voren. Geef hen de boomwhackers.
  • Luister samen naar de voorbeelden van de 3 partijen. Heb je een hoornist in de klas? Laat hem/haar dan meespelen met de voorbeelden. De leerlingen spelen na. Oefen tot het lukt.
  • Vraag de leerlingen zonder boomwhackers om de basebeat te spelen met hun vuisten op hun tafeltjes. Ze gaan ook de ‘DA’ doen (wordt de geluidsoverlast te groot, wijs dan een paar leerlingen aan in plaats van het grootste deel van de klas).
  • Start het filmpje en speel samen het speelstuk.
  • Herhaal zo vaak je wilt met andere leerlingen.
  • Optioneel als je de muziekvereniging online zichtbaar wilt maken: maak een geluidsopname van de Hoorn Groove. Met beelden van leerlingen erbij is nog leuker, indien mogelijk (houdt de privacyregels in acht). Plaats op social media.
Cleantalk Pixel