• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Login

Muziek & Meer - HaFa

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Login
  • Instrumenten
  • Mens & Muziek
  • De Muziekvereniging
  • Houten blaasinstrumenten
  • Koperen blaasinstrumenten
  • Slaginstrumenten
  • Dwarsfluit
  • Fagot en hobo
  • Saxofoon
  • Klarinet
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Samen spreken

Wie heeft ooit een saxofoon ‘in het echt’ gezien?

Waar was dat? Wat voor muziek werd er mee gemaakt?

Luisteren

Hoeveel saxofoons zie je?

Welke andere instrumenten zie je nog meer?

Ontdekken

Kijk goed naar de foto. Wat zie je hier?

Foto: Door Ymnes – Eigen werk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73252868

Ontdekken

Je ziet hier Little Richard met Tutti Frutti.
Het filmpje komt uit 1956.

Hoeveel saxofoons zie je hier?
Welke instrumenten zie je nog meer?

Luisteren

In dit rock ‘n’ roll liedje zit een saxofoonsolo.
Luister maar!

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/groep7_schudendraai._nieuw_zonder-saxsolo.mp3

Begeleiding

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/groep7_schudendraai._nieuw_met-saxsolo.mp3

Inclusief saxofoonsolo

Schud en draai - met zang

Samen zingen

Kun je het lied Schud en Draai meezingen?


Schud en draai – zonder zang

Saxofoon

3 mei 2022

Geplaatst in: Houten blaasinstrumenten, Instrumenten

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Inloggen

Welkom, bezoeker!

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Inloggen

© Copyright 2022 - 2023 Muziek & Meer - HaFa · Alle rechten voorbehouden

Werkvorm 1: Samen spreken

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met saxofoon (alt, tenor of bariton)
  • Bladmuziek Mr. Saxobeat

Beschrijving

  • Vraag de leerlingen: Wie heeft ooit een saxofoon ‘in het echt’ gezien? Waar was dat? Wat voor muziek werd er mee gemaakt? Laat de leerlingen vertellen.
  • Bekijk samen het filmpje met de saxofoon. Heb je een muzikant in de klas? Laat het filmpje achterwege en vraag hem/haar dan om een stukje te spelen.
  • Heb je een muzikant in de klas, laat hem/haar dan langs de leerlingen lopen om het instrument van dichtbij te laten zien.

Werkvorm 2: Luisteren

Beschrijving

  • Geef de leerlingen een kijkfocus voordat je het filmpje start: Hoeveel saxofoons zie je? Welke andere instrumenten zie je nog meer?
  • Bekijk samen het filmpje. Observeer ondertussen hoe de leerlingen op het filmpje reageren. Laat het filmpje draaien zolang het hun interesse vasthoudt.
  • Bespreek de antwoorden. Je ziet twee saxofoons: een kleine (tenorsax) en een grote (baritonsax). Je ziet verder nog een trompet, trombone, sousafoon/tuba, drumstel
  • Wat vinden de leerlingen van deze uitvoering?

Werkvorm 3: Ontdekken

Beschrijving

  • Geef de leerlingen een kijkfocus: wat zien ze op de foto? Laat de leerlingen vertellen.
  • Licht de foto toe: De meneer op de foto is Adolphe Sax. Hij woonde in België in de 19e eeuw. Hij was  instrumentbouwer. Hij wilde graag nieuwe instrumenten uitvinden. Op de foto zie je een paar voorbeelden van zijn probeersels. Halverwege de 19e eeuw was zijn nieuwe instrument klaar voor grootschalige productie in zijn muziekfabriek: de saxofoon. De saxofoon is dus een relatief jong instrument. Zonder meneer Sax had dit instrument nooit bestaan! Hij is dan ook wereldberoemd in België. In Dinant vind je een museum: Het Huis van Mijnheer Sax.

Werkvorm 4: Ontdekken

Beschrijving

  • Vertel de leerlingen dat de saxofoon een populair instrument is. dat was ook al zo in de jaren 50. Het instrument werd veel gebruikt in rock ‘n’ roll muziek. Mensen dansten heel graag op rock ‘n’ roll. Dat gaan ze zien in het filmpje.
  • Geef de leerlingen een kijkfocus voor je het filmpje start: hoeveel saxofoons zien ze? (4) Welke instrumenten zie je nog meer? (piano, drumstel, basgitaar en elektrisch gitaar)
  • Bekijk samen het filmpje en bespreek de antwoorden.

Werkvorm 5: Luisteren

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met saxofoon
  • Bladmuziek saxofoonsolo Schud en Draai

Beschrijving

  • Heb je een muzikant in de klas? Laat hem/haar het lied live meespelen met behulp van het fragment begeleiding.
  • Geen muzikant in de klas? Gebruik dan het luisterfragment inclusief saxofoonsolo.

Werkvorm 6: Zingen

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met saxofoon
  • Bladmuziek saxofoonsolo Schud en Draai

Beschrijving

  • Leer de leerlingen het lied.
  • Voel je schroom om zelf te zingen? Gebruik dan de meezingversie met zang. De leerlingen gaan doorgaans vanzelf meezingen.
  • Heb je een muzikant in de klas? Laat hem/haar het lied meespelen met behulp van de bladmuziek.
Cleantalk Pixel