• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Login

Muziek & Meer - HaFa

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Login
  • Instrumenten
  • Mens & Muziek
  • De Muziekvereniging
  • Houten blaasinstrumenten
  • Koperen blaasinstrumenten
  • Slaginstrumenten
  • Dwarsfluit
  • Fagot en hobo
  • Saxofoon
  • Klarinet
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Samen spreken

Pieter is verliefd.

Luisteren

Op welke instrumenten oefent Pieter?

Ontdekken

Eén van de instrumenten waar Pieter op oefent is de klarinet.

Wie heeft ooit een klarinet ‘in het echt’ gezien? Waar was dat? Wat voor muziek werd er mee gemaakt?

Hoe werkt een klarinet?

Luisteren

Pieter kwam de harmonie tegen op straat. Maar de klarinet wordt ook in andere muziek gebruikt. Luister maar.

Welk instrument is de klarinet?

Welke andere instrumenten zie je nog meer?

Wat voor gevoel krijg je bij deze muziek?

Ontdekken

Krijg jij hier geluid uit?

Allemaal voor jou - speelstuk zonder zang

Samen spelen

Kun je meespelen?

Allemaal voor jou – speelstuk met zang

Allemaal voor jou - met zang

Samen zingen

Kun je het lied Allemaal Voor Jou meezingen?

Allemaal voor jou – zonder zang

Klarinet

3 mei 2022

Geplaatst in: Houten blaasinstrumenten, Instrumenten

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Inloggen

Welkom, bezoeker!

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Inloggen

© Copyright 2022 - 2023 Muziek & Meer - HaFa · Alle rechten voorbehouden

Werkvorm 1: Samen spreken

Nodig

  • Voorleesverhaal

Beschrijving

  • Lees het voorleesverhaal voor. Doe dit zo expressief mogelijk.
  • Pieter speelt nu klarinet. Vraag de leerlingen: Wie heeft ooit een klarinet ‘in het echt’ gezien? Waar was dat? Wat voor muziek werd er mee gemaakt? Laat de leerlingen vertellen.

Werkvorm 2: Luisteren

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met klarinet
  • Bladmuziek ‘Allemaal voor jou’

Beschrijving

  • Geef de leerlingen een luisterfocus voordat je het lied laat horen: op welke instrumenten oefent Pieter?
  • Laat het lied horen. Heb je een muzikant in de klas? Laat hem/haar meespelen met het lied.
  • Bespreek de antwoorden (klarinet, hobo, saxofoon, tuba, dwarsfluit, trompet, piccolo).

Werkvorm 3: Ontdekken

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met klarinet
  • Bladmuziek ‘Allemaal voor jou’

Beschrijving

  • Vertel dat één van de instrumenten waar Pieter op oefent de klarinet is. Stel vragen: Wie heeft ooit een klarinet ‘in het echt’ gezien? Waar was dat? Wat voor muziek werd er mee gemaakt? Laat de leerlingen vertellen.
  • Hoe werkt een klarinet? Bekijk samen het filmpje met de klarinet. Heb je een muzikant in de klas? Laat het filmpje achterwege en vraag hem/haar dan om een stukje te spelen.
  • Heb je een muzikant in de klas, laat hem/haar dan langs de leerlingen lopen om het instrument van dichtbij te laten zien.

Werkvorm 2: Luisteren

Beschrijving

  • Geef de leerlingen een kijkfocus voordat je het filmpje start: lees de tekst voor die op het digibord staat.
  • Bekijk samen het filmpje. Observeer ondertussen hoe de leerlingen op het filmpje reageren. Laat het filmpje draaien zolang het hun interesse vasthoudt.
  • Bespreek de antwoorden. Je ziet – naast de klarinet – ook een trompet, trombone, banjo, twee gitaren, wasbordje en sousafoon.
  • Wat voor gevoel krijgen de leerlingen bij deze muziek? Laat hen vertellen.

Werkvorm 5: Ontdekken

Nodig

  • Enkelriet-mondstukken voor de leerlingen (zoveel als je hebt)

Beschrijving

  • Laat het mondstuk zien. Zeg nog niet wat het is. Vraag de leerlingen wat het is.
  • Leg uit en doe voor hoe je er geluid uit krijgt. Geen ervaring? Bekijk dan dit filmpje ter voorbereiding op de les: https://www.youtube.com/watch?v=lWow61SV26c
  • Deel de mondstukken uit en vraag de leerlingen om geluid uit het mondstuk te krijgen. Leg stap voor stap uit hoe het werkt.

Werkvorm 6: Ontdekken

Nodig

  • Enkelriet-mondstukken voor de leerlingen (zoveel als je hebt)

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met klarinet
  • Bladmuziek ‘Allemaal voor jou’

Beschrijving

  • Vertel dat de leerlingen mee gaan spelen met ‘Allemaal voor jou’. Geef de leerlingen een kijkfocus mee voor je het filmpje start: wat zou de bedoeling zijn?
  • Kies zelf of je het filmpje met of zonder zang wilt gebruiken. Start het filmpje en bespreek het antwoord (het is de bedoeling dat de leerlingen door het mondstuk blazen als deze in beeld komt).
  • Start nu het filmpje opnieuw en laat de leerlingen meespelen.
  • Te weinig mondstukken voor alle leerlingen? Laat ze meeklappen of -fluiten op elk ‘mondstukmoment’.
  • Heb je een muzikant in de klas? Laat hem/haar de melodie meespelen. Zo ontstaat een vraag/antwoord-spelvorm.

Werkvorm 7: Zingen

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met klarinet
  • Bladmuziek ‘Allemaal voor jou’

Beschrijving

  • Leer de leerlingen het lied.
  • Voel je schroom om zelf te zingen? Gebruik dan de meezingversie met zang. De leerlingen gaan doorgaans vanzelf meezingen.
  • Heb je een muzikant in de klas? Laat hem/haar het lied meespelen met behulp van de bladmuziek.
Cleantalk Pixel