• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Login

Muziek & Meer - HaFa

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Login
  • Instrumenten
  • Mens & Muziek
  • De Muziekvereniging
  • Houten blaasinstrumenten
  • Koperen blaasinstrumenten
  • Slaginstrumenten
  • Melodisch slagwerk
  • Pauk
  • Drumstel
  • Triangel en snaartrom
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Samen spreken

Welke beroemde muizen zie je hier?

Heb je ooit een muis zien lopen? Hoe ging dat?

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/03/pizzicato_.mp3

Samen spelen

Speel het muizenspel.

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/03/pizzicato_.mp3

 

Ontdekken

Je ziet hier de slagwerkgroep uit Lierop in actie.

Wat doen de slagwerkers zodra de muziek zacht klinkt?

Samen spreken

Dit muziekteken noem je een crescendo.
Dat is Italiaans voor groeien.

Wat moet je doen als je dit muziekteken ziet?

Bewegen

Dans de Crescendo-dans.

Triangel en snaartrom

17 maart 2022

Geplaatst in: Instrumenten, Slaginstrumenten

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Inloggen

Welkom, bezoeker!

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Inloggen

© Copyright 2022 - 2023 Muziek & Meer - HaFa · Alle rechten voorbehouden

Werkvorm 1: Samen spreken

Beschrijving

  • Bekijk samen de beroemde muizen, terwijl je het luisterfragment aanzet. Welke muizen herkennen de leerlingen? (Mickey Mouse, Stuart Little, de Reddertjes, Ieniemienie, Jerry (van Tom & Jerry), Geronimo Stilton)
  • Heeft iemand in de klas muizen als huisdier?
  • Is iemand in de klas bang voor muizen?
  • Heeft iemand ooit een muis zien lopen? Hoe ging dat?
  • Spreek samen over de snelle, lichte manier van voortbewegen van een muis.

Werkvorm 2: Samen spelen

Nodig

  • 1 triangel

Beschrijving

  • Wijs een leerling aan als de muis.
  • De muis sluipt door de klas terwijl alle leerlingen hun ogen dicht houden. De muis laat een spoor na van triangelklank. De muis bepaalt zelf hoe hard of zacht hij speelt.
  • Draai tijdens het muizenspel het luisterfragment (dit is de pizzicato-polka). Dit werkt sfeerverhogend en maakt de opdracht moeilijker.
  • Op het eind van zijn route legt de muis de triangel neer. Wie kan het spoor van de muis precies nalopen en zo de triangel bemachtigen?

Werkvorm 3: Ontdekken

Beschrijving

  • Geef de leerlingen een kijkfocus mee voor je het filmpje aan zet: wat doen de slagwerkers zodra ze zacht spelen?
  • Bekijk samen het filmpje.
  • Bespreek het antwoord: ze maken zichzelf kleiner als de muziek zacht klinkt. En ze maken zichzelf groter als ze steeds harder spelen.

Werkvorm 4: Samen spreken

Beschrijving

  • Bekijk samen het crescendo-teken.
  • Bespreek samen de vraag ‘wat moet je doen als je dit muziekteken ziet’ (je instrument van zacht naar hard bespelen)

Werkvorm 5: Bewegen

Als je meer sfeer wilt, heb je nodig

  • Muzikant met snaartrom
  • Bladmuziek voor de muzikant

Beschrijving

  • Vraag de leerlingen om achter hun stoel te hurken (ze beginnen klein).
  • Dans de Crescendo Dans. Start de muziek. De leerlingen maken zich klein en groot achter hun stoel navenant de slagwerkmuziek die ze horen.
  • Heb je een muzikant in de klas? Laat het filmpje achterwege en voer de Crescendo-dans live uit.
  • Herhaal zo vaak je wilt.
  • Klaar met de dans? Vraag dan een leerling om zelf een Crescendo-dans te improviseren op de snaartrom. De overige leerlingen reageren.
Cleantalk Pixel