Waarom Muziek & Meer HaFa?
"Onze maatschappij snakt naar verbinding. Samen muziek maken lest die dorst. Met dit concept help je elkaar om de kraan te vinden."
Muziek & Meer HaFa is een concept van Jennemieke Snijders (Tinksel). Ze bedenkt muziekconcepten om meer mensen aan het musiceren te krijgen in de samenleving van nu. Ze vertelt hoe Muziek & Meer HaFa ontstond:
Waarom werken blazersklassen niet?
Het idee voor een lesprogramma dat basisschool en muziekvereniging samenbrengt, ontstond dichtbij. Het bestuur van de harmonie in mijn dorp zocht naar een betere manier om jeugdleden te werven. Blazersklassen werden al enkele jaren gegeven. Maar die inspanning zorgde mondjesmaat voor gevulde stoelen bij het jeugdorkest. Hoe zou dat komen?
Niet alles geloven
De theorie dat kinderen onwillig zijn om een instrument te leren spelen, geloofde ik niet. Als mede-organisator van andere muziekprojecten voor volwassenen, ontdekte ik keer op keer dat deelnemers veel voldoening halen uit zelf muziek maken. Maar waarom werken die muziekprojecten voor volwassenen dan wél? De sleutel voor succes ligt in een rolmodel die de kar trekt, plus de hele beleving rondom zo'n project.
Uitgaan van wat wél werkt
Zo ontstond het idee om een methode te ontwikkelen waarin verenigingsleden een prominente rol krijgen. En waarbij het lesmateriaal éérst insteekt op muzikale beleving, voordat een kind een instrument technisch leert spelen. Precies de ingrediënten die tijdens de muziekprojecten voor volwassenen ook werken. Met het kant-en-klare lesmateriaal in de hand, konden harmonie en basisschool elkaar snel de hand schudden. Met de behoeftes van zowel de basisschool (muziekles op de agenda) als de muziekvereniging (jeugdleden enthousiasmeren) als motor onder de samenwerking.
De eerste proef: een record
De eerste proef werd een groot succes. Aangestoken door het enthousiasme van meester Nick, meester Roy, dirigent Tjeu en leden van de harmonie, werden 1 op de 2 leerlingen van de eerste proefgroep jeugdlid. Een record.
Rolmodellen werken
De theorie klopt waarschijnlijk dat niet onwil van kinderen het probleem is, maar het gebrek aan muzikale rolmodellen op school. Dat is méga-goed nieuws. Want dit betekent dat elke basisschool en elke muziekvereniging voor een muzikale kentering kan zorgen door de handen ineen te slaan.
Grote winnaars zijn de leerlingen
Kinderen die een muziekinstrument leren spelen, worden sociaal handiger, krijgen betere relaties, een gezonde emotionele uitlaatklep en zelfvertrouwen, horen erbij en worden beter in focussen en volhouden dan kinderen die geen muziekles hebben. Fijne bagage voor een fijne toekomst.
Wie is Jennemieke?
Jennemieke Snijders is afgestudeerd aan het Conservatorium Maastricht als schoolmusicus en als conceptontwikkelaar in de Communicatie. Met creatiebureau Tinksel ontwikkelt ze allerlei projecten om cultuurbeoefening te stimuleren. Daarnaast is ze auteur van muziekuitgaves zoals de Kunst van Songwriting, de Stemsportschool en Muziek & Meer Digitaal. En staat ze met de muzikale voeten in de klei als arrangeur, dirigent en songwriter.
"7 van de 11 zijn nu jeugdlid."
“Van mijn klasje van vorig jaar zijn er 7 van de 11 lid geworden. Ik ga de methode weer gebruiken. Ik heb er fijn mee gewerkt.”
Mieke Verheugen, Muziekvereniging Vlijt en Volharding, Alphen