Werkvorm 4: Creëren
Beschrijving
- Vertel: “Lang geleden gebruikten soldaten de bugel om boodschappen door te geven op het slagveld.
Er waren geen telefoons of walkietalkies, dus ze deden dat met geluid! Elk bugelsignaal betekende iets: bijvoorbeeld Alarm!, Terugtrekken! of Rust!. Jullie gaan nu luisteren naar een echt bugelsignaal. Luister goed, wat zou het betekenen?”
- Laat vervolgens de leerlingen stemmen door een vinger op te steken. Kiezen ze voor 1, 2 of 3? En waarom?
Als je meer beleving wilt, heb je nodig
Doen
- Vertel: “Nu mogen jullie zelf een signaal bedenken”
- Werkwijze: laat de leerlingen groepjes vormen en laat ze een eigen bugelsignaal bedenken.
- Laat ze het signaal maken met stemgeluiden, handen of instrumenten.
- Eén groep speelt het signaal, de rest raadt wat het betekent.
- Waarvoor is hun signaal? (bijv. pauze!, tijd voor gym!, pas op, de juf komt!)
- Sluit af: “Jullie hebben ontdekt dat de bugel vroeger niet zomaar een muziekinstrument was — het was een soort muzikale boodschap. Zonder woorden, maar iedereen begreep het!”