• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Bekijk de binnenkant van de methode
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Login

Muziek & Meer - HaFa

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Bekijk de binnenkant van de methode
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Login
  • Instrumenten
  • Mens & Muziek
  • De Muziekvereniging
  • Houten blaasinstrumenten
  • Koperen blaasinstrumenten
  • Slaginstrumenten
  • Trompet
  • Trombone
  • Hoorn
  • Tuba
  • Bugel
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Luisteren

Je hoort zo twee blaasinstrumenten: de bugel en de trompet.

Welk instrument klinkt warm en zacht?

Welk instrument klinkt fel en helder?

 

 

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2025/10/656169__pietermelisse__flugelhorn-trumpet.mp3

Luisterfragment

Ontdekken

Je ziet hier een bugel en een trompet.

Wat valt op aan de vorm?

Welke is groter?

Denk je dat dat invloed heeft op het geluid?

 

Samen spreken

De boodschap van de bugel.

Creëren

Jullie gaan straks een fragment van een bugelsignaal horen. Het signaal betekent iets. Probeer te raden wat de bugel probeert te zeggen.

  1. Alarm! Er is gevaar.
  2. Rust! Even pauze.
  3. Terugtrekken! Iedereen naar achteren.
https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2025/10/Bugel-alarm-kopie.m4a

Luisterfragment

Creëren

De bugel is niet alleen van vroeger!

Bugel

31 oktober 2025

Geplaatst in: Koperen blaasinstrumenten, Instrumenten

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • De binnenkant
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Inloggen

Welkom, bezoeker!

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • De binnenkant
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Inloggen

© Copyright 2022 - 2025 Muziek & Meer - HaFa · Alle rechten voorbehouden

Werkvorm 1: Luisteren

Beschrijving

  • Vertel: “Jullie gaan zo twee blaasinstrumenten horen: de bugel en de trompet. Ze lijken op elkaar, maar klinken nét een beetje anders!”
    • Welk instrument klinkt warm en zacht?
    • Welk instrument klinkt fel en helder?Geef een luisterfocus mee voordat je het fragment start:
  • Laat het fragment horen met afwisselend de bugel (geluid 1) en de trompet (geluid 2). De leerlingen luisteren goed en proberen te raden welk geluid bij welk instrument hoort.
  • Bespreek daarna samen:
    • Wat hoor je?
    • Welk geluid hoort bij welk instrument?
    • Welk instrument klinkt warmer?
    • Welk instrument klinkt feller?
    • Wat vind jij mooier?

Werkvorm 2: Ontdekken

Beschrijving

  • Koppel de geluiden aan plaatjes van een bugel en een trompet (of de echte instrumenten als dat kan).
    • Wat valt op aan de vorm?
    • Welke is groter?
    • Denk je dat dat invloed heeft op het geluid?Vraag:
  • Sluit af met een korte uitleg over het verschil:
    De bugel is iets groter dan de trompet en heeft een wijde, ronde buis. Daardoor klinkt hij warmer en zachter. De trompet heeft een smallere buis en klinkt daardoor helderder en feller.

Werkvorm 3: Samen spreken

Nodig

  • Voorleesverhaal ‘De boodschap van de bugel’

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met een bugel

Beschrijving

  • Lees het voorleesverhaal voor. Doe dit zo expressief mogelijk.
  • Muzikant in de klas? Laat hem/haar het geluid uit het verhaal maken op de bugel.
  • Ga in gesprek met de klas en vraag de leerlingen:
    • Waarvoor gebruikten de soldaten de bugel vroeger?
    • Waarom denk je dat ze dat met muziek deden, en niet met woorden?
    • Hoe zou dat gewerkt hebben op een groot slagveld?
    •  Hoe gebruiken muzikanten de bugel nu?

Werkvorm 4: Creëren

Beschrijving

  • Vertel: “Lang geleden gebruikten soldaten de bugel om boodschappen door te geven op het slagveld.
    Er waren geen telefoons of walkietalkies, dus ze deden dat met geluid! Elk bugelsignaal betekende iets: bijvoorbeeld Alarm!, Terugtrekken! of Rust!. Jullie gaan nu luisteren naar een echt bugelsignaal. Luister goed, wat zou het betekenen?”
  • Laat vervolgens de leerlingen stemmen door een vinger op te steken. Kiezen ze voor 1, 2 of 3? En waarom?

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Een bugel

Doen

  • Vertel: “Nu mogen jullie zelf een signaal bedenken”
  • Werkwijze: laat de leerlingen groepjes vormen en laat ze een eigen bugelsignaal bedenken.
    • Laat ze het signaal maken met stemgeluiden, handen of instrumenten.
    • Eén groep speelt het signaal, de rest raadt wat het betekent.
    • Waarvoor is hun signaal? (bijv. pauze!, tijd voor gym!, pas op, de juf komt!)
  • Sluit af: “Jullie hebben ontdekt dat de bugel vroeger niet zomaar een muziekinstrument was — het was een soort muzikale boodschap. Zonder woorden, maar iedereen begreep het!”

Werkvorm 5: Creëren

Nodig

  • Voorleesverhaal ‘De boodschap van de bugel’

Beschrijving

  • Vertel: “De bugel is niet alleen van vroeger. Nu gebruiken muzikanten hem om gevoelens te laten horen in plaats van bevelen.  De bugel kan blij, verdrietig, rustig of juist krachtig klinken. Jullie gaan luisteren naar verschillende bugelfragmenten en tekenen wat je daarbij voelt.”

Doen

  • Geef de leerlingen een werkblad. De leerlingen tekenen wat ze voelen tijdens het luisteren. Dat mag op hun eigen manier:
    • met kleuren, lijnen of vormen;

    • of als een beeld dat bij het gevoel past (bijv. zon, regen, gezicht, dier).

  • Laat vervolgens de verschillende video’s zien en horen. Bespreek dit daarna kort samen: Wat voelde je? Waren er stukjes die je blij of juist rustig maakten? Hoe laat muziek zien wat je voelt?
  • Sluit af: “De bugel kan niet praten, maar met zijn klank vertelt hij precies wat hij voelt – als je maar goed luistert.”