
Elke harmonie en fanfare kampt met hetzelfde probleem: ze investeren in muzieklessen van kinderen, die als pubers weer afhaken en niet meer terugkomen.
Hoe kun je dat voorkomen?
Ten eerste is het goed om te beseffen wat belangrijk is in de wereld van pubers. Namelijk: de groep van leeftijdsgenoten waar ze toe behoren. En de muziekcultuur binnen deze groep. Dus niet de volwassenen die om hen heen zitten in het orkest.
Wil je puberleden behouden, dan biedt dit inzicht kansen. Een paar ideeën:
Geef pubers een doorslaggevende stem in repertoirekeuze
Richt een muziekgroepje op, waar enkel leeftijdsgenoten toegang toe hebben. Bijvoorbeeld van 12 tot 19 jaar. Laat dit groepje een deel van de repertoirekeuze bepalen.Geef pubers een stem.
Ten eerste vindt iedereen het fantastisch als 'zijn' nummer gespeeld wordt door een orkest. Daar hoef je geen puber voor te zijn.
Ten tweede zitten pubers in een fase waarin ze meer openstaan voor nieuwe muziek dan volwassenen. Dus je houdt je club ook op repertoireniveau jong door je oor te luisteren te leggen.
Richt een adviesclubje op waar alleen jongvolwassenen toegang tot hebben
In de puberteit staat ons brein wagenwijd open voor het zien van nieuwe verbindingen, creatieve ideeën en kansen. Terwijl een harmonie of fanfare juist kampt met een imago van oubolligheid en 'zo doen we dat nou eenmaal hier'.
Zou je pubers vragen om vernieuwende ideeën, dan krijg je levendige plannen waar toekomst in zit.
Daarnaast creëer je met deze strategie leden die, eenmaal over de puberteit heen, nog heel lang betrokken leden zullen blijven.