Het lijkt ideaal
Als je kind een instrument wil leren bespelen, dan is daar een oefenfilmpje op YouTube. Binnen de kortste keren krijg je zijn eerste liedje te horen. Je kind blij. Jij trots.
Je kind houdt het even vol
Maar daarna verliest het zijn aandacht weer aan andere leukigheidjes op zijn mobieltje.
Of de ontwikkeling van je kind daar werkelijk mee gebaat is?
De breinprofessors schudden van nee. Hap-snap een muzieklesje doen, is als twee dagen een appel eten als vieruurtje en daarna het hele jaar naar de chipszak grijpen. Je kind wordt er niet fitter van of beter in.
Echt op muziekles gaan, doet geweldige dingen voor de ontwikkeling van je kind.
Niet alleen nu, maar ook straks als je lieve zoontje of dochtertje een puber wordt
Waarom is dat?
Je kind leert om door te zetten als het iets wil bereiken
In deze tijd van mobieltjes en hap-snap-cultuur leren onze kinderen amper om moeite te doen om iets onder de knie te krijgen. “Als het niet meteen resultaat oplevert, dan begin ik er niet aan”. Dat is zorgelijk.
Wil je dat je kind een groeimindset ontwikkelt ten aanzien van zijn kunnen? Dan heeft je zoon of dochter een rolmodel nodig. Iemand die je helpt om door te zetten als een bepaalde vaardigheid niet meteen wil lukken. Bijvoorbeeld een lastig loopje op de trompet, dat om een andere vingerzetting vraagt. Totdat je kind dat prachtige muziekstuk wél helemaal kan spelen.
Een YouTube-filmpje voorziet daar niet in. Je kind wordt niet geholpen als het afhaakt.
Je kind krijgt zelfvertrouwen en voelt zich trots
Het écht leren bespelen van een muziekinstrument is een oneindige bron van zelfvertrouwen. Elke keer als een kind een liedje kan spelen waar hij moeite voor heeft moeten doen, geeft dat een trots gevoel. “Ik heb dit zélf gedaan”.
De sleutel voor zelfvertrouwen zit in moeite moeten doen. De oefening moet aansluiten op het niveau dat je kind aan kan. Maar een YouTube-filmpje heeft geen idee van het niveau van je kind. Het ontneemt je kind de ervaring om zijn ware kunnen te ontdekken en zijn potentiële talent volledig te benutten.
Je kind krijgt een middel om zijn gevoel kwijt te kunnen
Zodra je kind het muziekinstrument écht kan bespelen, wordt het een expressiemiddel. Maar voor het zover is, moet je kind wel wat meer meters gemaakt hebben dan het kijken van een paar YouTube-filmpjes.
Zodra je kind zijn instrument beheerst, kan het er makkelijk zijn ziel en zaligheid in kwijt. Dat moment van grotere instrumentbeheersing is meestal rond de puberteit. Een verwarrende tijd, waarin je kind niet meer van jou afhankelijk wil zijn om lucht te geven aan zijn gevoelens. Even lekker muziek kunnen maken is dan enorm ontladend.
Breinprofessor Erik Scherder: "Muziek komt binnen in hersengebieden waar ook stress zijn oorsprong vindt. Daar kan het een dempend effect hebben. Je hartfrequentie gaat omlaag, je ademhaling zakt, je komt uit dat opgejaagde gevoel. Muziek werkt remmend op de stress-systemen. Het zorgt ervoor dat je een wat grotere buffer opbouwt."
Je kind leert dat het fijn is om samen ergens voor te gaan
YouTube leert je kind niks over samen spelen of optreden. Gaat je kind bij een muziekvereniging, dan horen daar optredens bij. Je kind ontdekt hoe fijn het is om samen ergens voor te gaan. Met als juweel een geweldige uitvoering. Een sociale succeservaring.
Bekijk ter inspiratie dit filmpje van de Lieropse slagwerkgroep:
Je kind leert om zich te verbinden met de mensen om hem heen
YouTube geeft je kind niet het gevoel dat zijn muzikale bijdrage belangrijk is voor de mensen om hem heen.
Zou je kind bij een muziekvereniging gaan, dan komt het in een warm bad terecht, waar naar hem of haar omgekeken wordt. In een orkest telt de stem van je kind.
En andersom werkt het ook zo. Je kind leert dat zijn aanwezigheid belangrijk is. Hij is nodig. Hij leert over zaken als verantwoordelijkheid en kunnen rekenen op elkaar.
Als je kind op jonge leeftijd op muziekles gaat, voorkom je een eenzaam eilandje in de puberteit
Heeft je kind geen muziekles gekregen tussen zijn 8e en 12e jaar, maar is het wel geïnteresseerd in zelf muziek maken? Dan is de kans groot dat hij als puber individueel aan de slag gaat. Met mobieltje in de hand. Op zijn eigen eilandje. Met filmpjes.
En ja natuurlijk. Dat is ook muziek maken. Met een computer kun je ook creatief zijn. Maar een computer heeft geen gevoel, stuurt je output en praat niet terug. Dat waar het om draait in muziek – vrije expressie, contact maken met anderen, luisteren naar elkaar en tegelijk je eigen stem ontdekken - gaat daarmee totaal verloren.
Maar muziekles is toch hartstikke duur?
Ja, als je muziekles vergelijkt met het aanzetten van een YouTube filmpje, dan is het duur. Maar als je kijkt naar wat muziekles oplevert voor de ontwikkeling van je kind, voor zijn of haar levensgeluk als puber en als de volwassene die je kind zal worden, dan zijn de kosten voor muziekles een schijntje. Je kind zal je later dankbaar zijn.
Of zoals Edgard Eeckman uit België het zegt: “Toen ik 12 was, heb ik maar een jaar notenleer gehad. Na dat jaar moest ik van mijn vader niet meer verder doen. Dat is ene grote stommiteit gebleken. Het beperkt mijn muziekplezier nog steeds. Met mijn twee dochters hebben we dat anders gedaan. Ze spelen nu met plezier piano, dwarsfluit en nog veel meer.”
Kortom: het is nu of nooit.