• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Login

Muziek & Meer - HaFa

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Login
  • Instrumenten
  • Mens & Muziek
  • De Muziekvereniging
  • Houten blaasinstrumenten
  • Koperen blaasinstrumenten
  • Slaginstrumenten
  • Trompet
  • Trombone
  • Hoorn
  • Tuba
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Samen spreken

Heb je ooit een harmonie of fanfare door de straten zien marcheren?
Hoe vond je dat?
Ken je de naam van deze harmonie of fanfare?
Ken je kinderen die daar muziek maken?

Welk instrument zie je op de foto?

Ontdekken

Hoe krijg je geluid uit een trompet? Kijk goed.

Ontdekken

Kleur de luchtstroom door de trompetten.

Welke trompet klinkt het laagst?
Welke trompet klinkt het hoogst?

Creëren

Maak een snelle tekening bij de muziek. Wat zie jij voor je?

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/04/awilliamtelloverture_.mp3

Luisterfragment

Trompetterdetetter - met zang

Samen zingen

Wat voor tekst hoor je?
Kun je het lied meezingen?


Trompetterdetetter – zonder zang

Trompet

5 april 2022

Geplaatst in: Koperen blaasinstrumenten, Instrumenten

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Inloggen

Welkom, bezoeker!

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Inloggen

© Copyright 2022 - 2023 Muziek & Meer - HaFa · Alle rechten voorbehouden

Werkvorm 1: Samen spreken

Nodig

  • Voorleesverhaal ‘muziek in de straat’

Beschrijving

  • Lees het voorleesverhaal voor.
  • Vraag de leerlingen of ze ooit een harmonie of fanfare door de straten hebben zien marcheren. Hoe vonden ze dat? Kennen ze de naam van de lokale muziekvereniging(en)? Kennen ze kinderen die daar muziek maken? Laat de leerlingen vertellen.
  • Vraag de leerlingen welk instrument ze op de foto zien (trompetten).

Werkvorm 2: Ontdekken

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met trompet
  • Bladmuziek ‘voorbeeld trompet’ voor muzikant

Beschrijving

  • Geef de leerlingen een kijkfocus mee voordat je het filmpje start: hoe krijg je geluid uit een trompet? (door er lucht doorheen te blazen en de ventielen in te drukken).
  • Heb je een muzikant in de klas? Vergeet het filmpje en laat hem/haar live het stukje spelen.

Werkvorm 3: Ontdekken

Nodig

  • Werkblad Trompet voor elke leerling
  • Teken- of schrijfmateriaal voor elke leerling

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met trompet

Beschrijving

  • Leg uit hoe een trompet werkt. Je moet er lucht doorheen blazen om er klank uit te krijgen. De trompet klinkt lager of hoger door de ventielen in te drukken.
  • Deel de werkbladen uit en zet de leerlingen aan het werk. Ze kleuren de luchtstroom door de drie trompetten.
  • Iedereen klaar? Kijk samen na.
  • Heb je een muzikant in de klas? Neem de proef op de som. Hij/zij laat horen wat er gebeurt als je de ventielen indrukt. Wie wil het ook eens proberen?

Werkvorm 4: Creëren

Nodig

  • Werkblad Trompet voor elke leerling (dit is hetzelfde werkblad als bij vorige werkvorm)
  • Tekenmateriaal voor elke leerling

Beschrijving

  • Deel de werkbladen uit en zorg voor tekenmateriaal.
  • Zet het luisterfragment aan. De leerlingen maken een snelle tekening van dat wat in ze opkomt.
  • Bekijk enkele tekeningen gezamenlijk.
  • Optioneel als je de muziekvereniging online zichtbaar wilt maken: leg alle tekeningen bij elkaar, maak een foto en deel op social media. Met leerlingen erbij is nog leuker, indien mogelijk (houdt de privacyregels in acht).

Werkvorm 5:  Samen zingen

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met trompet
  • Bladmuziek Trompetterdetetter

Beschrijving

  • Geef de leerlingen een luisterfocus mee voordat je het lied laat horen: wat voor tekst hoor je? (de tekst imiteert de klanken van de trompet).
  • Muzikant in de klas? Laat hem/haar direct meespelen.
  • Leer de leerlingen het lied. Het is een wisselzang. Dit leer je als volgt aan: jij – of de zangeres in de opname – zingt telkens de eerste zin voor. De leerlingen zingen vervolgens de zin na.
  • Muzikant in de klas? Laat hem/haar telkens de eerste zin voorspelen (tegelijk met de opname). De leerlingen zingen vervolgens de zin na.
  • Herhaal zo vaak je wilt. Dat kan op diverse manieren. Bijvoorbeeld:
    • Meisjes beginnen, jongens zingen na en vice versa
    • Klas begint, trompet speelt na
    • Leerlingen met blauw in hun kleding beginnen, de overige leerlingen zingen na
    • etc.
Cleantalk Pixel