• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Login

Muziek & Meer - HaFa

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Login
  • Instrumenten
  • Mens & Muziek
  • De Muziekvereniging
  • Houten blaasinstrumenten
  • Koperen blaasinstrumenten
  • Slaginstrumenten
  • Dwarsfluit
  • Fagot en hobo
  • Saxofoon
  • Klarinet
  •  
  •  
  •  
  •  

Luisteren

Over welk instrument gaat het lied?
Waar eindigt het instrument?
Hoe komt dat?

Ontdekken

Maak kennis met twee houtblazers: de fagot en de hobo.
Wat zijn de verschillen tussen de twee instrumenten?
Wat is de overeenkomst tussen de twee instrumenten?

Samen spreken

Je hoort de fagot en de hobo.
Welk dier vind jij het beste bij elk luisterfragment passen?
Waarom?

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/groep6_les1-3-3_fagot.mp3

Fagot

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/groep6_les1-3-3_hobo.mp3

Hobo

Jan Japie - met zang

Samen zingen

Kun je het lied meezingen?

Jan Japie – zonder zang

Fagot en hobo

2 mei 2022

Geplaatst in: Houten blaasinstrumenten, Instrumenten

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Inloggen

Welkom, bezoeker!

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Inloggen

© Copyright 2022 - 2023 Muziek & Meer - HaFa · Alle rechten voorbehouden

Werkvorm 1: Luisteren

Beschrijving

  • Geef de leerlingen een luisterfocus voordat je het lied samen beluistert: over welk instrument gaat dit lied? Waar eindigt het instrument? Hoe komt dat?
  • Luister samen naar het lied.
  • Bespreek de antwoorden.

Werkvorm 2: Ontdekken

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met fagot
  • Muzikant met hobo

Beschrijving

  • Geef de leerlingen een luisterfocus voordat je het filmpje samen bekijkt: wat zijn de verschillen tussen de twee instrumenten?
  • Bekijk samen het filmpje.
  • Bespreek de antwoorden:
    • De verschillen: een fagot is groter en klinkt lager dan een hobo.
    • De overeenkomsten: een fagot en een hobo hebben allebei een dubbelriet.
  • Heb je twee muzikanten in de klas? Laat de instrumenten rond gaan, zodat de leerlingen het dubbelriet van dichtbij kunnen bekijken. Of laat alleen de mondstukken rond gaan.

Werkvorm 3: Luisteren

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met fagot
  • Muzikant met hobo
  • Bladmuziek voor beide muzikanten

Beschrijving

  • Leg de vragen op het digibord voor aan de leerlingen.
  • Luister samen naar beide luisterfragmenten (de fagot hoort bij de dromedaris, de hobo hoort bij de eend). Heb je muzikanten in de klas, laat hen dan de luisterfragmenten live ten gehore brengen.
  • Bespreek waarom dit zo is. Stimuleer de leerlingen om verbanden te zoeken: koppel klankeigenschappen van de instrumenten aan de eigenschappen van de dieren. Mogelijke klankeigenschappen zijn: hoog-laag, lang-kort, langzaam-snel, hard-zacht.
  • Hebben de leerlingen sterke argumenten om voor andere dieren te kiezen, dan is dat helemaal oké.

Werkvorm 4: Samen zingen

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met fagot
  • Muzikant met hobo
  • Bladmuziek Jan Japie voor beide muzikanten

Beschrijving

  • Leer de leerlingen het lied.
  • Voel je schroom om zelf te zingen? Gebruik dan de meezingversie met zang. De leerlingen gaan doorgaans vanzelf meezingen.
  • Heb je muzikanten in de klas? Laat hen het lied meespelen met behulp van de bladmuziek.

 

Cleantalk Pixel