• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Login

Muziek & Meer - HaFa

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Login
  • Instrumenten
  • Mens & Muziek
  • De Muziekvereniging
  • Houten blaasinstrumenten
  • Koperen blaasinstrumenten
  • Slaginstrumenten
  • Trompet
  • Trombone
  • Hoorn
  • Tuba
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Samen spreken

Wakker worden!

Luisteren

Je hoort een luisterfragment van 100 jaar oud.

Welk blaasinstrument hoor je?
Wat voor gevoel krijg je bij de muziek?

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/bessie-smith.mp3

Luisterfragment

Ontdekken

Wat is er zo bijzonder aan een trombone?

Ontdekken

Het is niet makkelijk om geluid uit een trombone te krijgen.
Welke tips geeft Lennart?

Bekijk het filmpje vanaf 1:30 tot 3:13.

 

Muziektaal

Met de trombone kun je klanken spelen die geleidelijk overgaan in de andere.

Welke pijl hoor je?

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/glissandotrombone_1.mp3

Luisterfragment 1

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/glissandotrombone_2.mp3

Luisterfragment 2

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/glissandotrombone_3.mp3

Luisterfragment 3

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/glissandotrombone_4.mp3

Luisterfragment 4

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/glissandotrombone_5.mp3

Luisterfragment 5

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/glissandotrombone_6.mp3

Luisterfragment 6

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/glissandotrombone_7.mp3

Luisterfragment 7

 

Bewegen

Kun je de klanken uitbeelden met je hele lichaam?

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/glissandotrombone_1.mp3

Luisterfragment 1

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/glissandotrombone_2.mp3

Luisterfragment 2

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/glissandotrombone_3.mp3

Luisterfragment 3

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/glissandotrombone_4.mp3

Luisterfragment 4

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/glissandotrombone_5.mp3

Luisterfragment 5

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/glissandotrombone_6.mp3

Luisterfragment 6

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/glissandotrombone_7.mp3

Luisterfragment 7

 

Muziektaal

Speel het trombonedictee.

Trombone

3 mei 2022

Geplaatst in: Koperen blaasinstrumenten, Instrumenten

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Inloggen

Welkom, bezoeker!

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Inloggen

© Copyright 2022 - 2023 Muziek & Meer - HaFa · Alle rechten voorbehouden

Werkvorm 1: Samen spreken

Nodig

  • Voorleesverhaal ‘Wakker worden’

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met trombone

Beschrijving

  • Lees het voorleesverhaal voor. Doe dit zo expressief mogelijk.
  • Muzikant in de klas? Laat hem/haar het geluid uit het verhaal maken op de trombone.
  • Vraag de leerlingen wat de naam is van het instrument waarmee mama Koen wakker toeterde. (schuiftrompet) Wat is een andere naam voor schuiftrompet? (trombone)
  • Vraag de leerlingen: wie heeft er weleens gehoord van ‘de maandagochtendblues’? Wat betekent dat? (dat je geen zin hebt om uit je bed te komen) Wie heeft wel eens de maandagochtendblues? Laat de leerlingen vertellen.

 

Werkvorm 2: Luisteren

Beschrijving

  • Vertel: Dit is Bessie Smith. Een eeuw geleden was Bessie één van de meest populaire en succesvolle blueszangeressen van haar tijd. Ze zingt de Empty Bed Blues (1928).
  • Geef de leerlingen een luisterfocus mee voordat je het luisterfragment start: welk blaasinstrument hoor je? (trombone) Wat voor gevoel krijg je bij de muziek?
  • Luister samen naar het luisterfragment en bespreek de antwoorden.

Werkvorm 3: Ontdekken

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met trombone
  • Bladmuziek trombone (of een ander muziekstuk naar eigen keuze)

Beschrijving

  • Geef de leerlingen een kijkfocus mee voordat je het filmpje start:
    • Wat er zo bijzonder aan de trombone als je ‘m vergelijkt met bijvoorbeeld een trompet? (hij heeft geen ventielen maar een schuif. Daardoor kan het instrument van de ene naar de andere toon ‘glijden’).
  • Bekijk samen het filmpje en bespreek het antwoord.
  • Heb je een muzikant in de klas? Vergeet het filmpje en laat hem/haar het instrument live ten gehore brengen.
  • Vraag aan de leerlingen: waar zorgt de schuif voor? (voor het hoger en lager maken van de toon).

Werkvorm 4: Ontdekken

Beschrijving

  • Geef de leerlingen een kijkfocus mee voordat je het filmpje start:
    • Het is niet makkelijk om geluid uit een trombone te krijgen. Welke tips geeft Lennart?
  • Bekijk het filmpje vanaf 1:30 tot 3:13.
  • Som samen de tips van Lennart op. Om geluid uit een trombone te krijgen, moet je:
    • Veel oefenen
    • Een stukje papier tegen een muur blazen
    • Ademhalingsoefeningen doen
    • Een pruillip maken
    • Doe alsof je een mug bent
    • Je tong niet uitsteken
    • Je wangen ontspannen
    • Je kin naar beneden houden, je lippen op elkaar doen en je hoofd omhoog houden

Werkvorm 5: Muziektaal

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met trombone
  • Bladmuziek glissando

Beschrijving

  • Luister samen naar de luisterfragmenten. Welke hoor je? De leerlingen steken het juiste aantal vingers omhoog.
    • Luisterfragment 1 = 1
    • Luisterfragment 2 = 6
    • Luisterfragment 3 = 2
    • Luisterfragment 4 = 3
    • Luisterfragment 5 = 5
    • Luisterfragment 6 = 4
    • Luisterfragment 7 = 7
  • Heb je een muzikant in de klas? Laat hem/haar de luisterfragmenten live ten gehore brengen.

Werkvorm 6: Bewegen

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met trombone
  • Bladmuziek glissando

Beschrijving

  • Kunnen de leerlingen de klanken uitbeelden met hun lichaam? Neem de proef op de som.
  • Vraag de leerlingen om achter hun stoel te gaan staan. Ze worden groter of kleiner navenant de muziek.
  • Heb je een muzikant in de klas? Laat hem/haar de luisterfragmenten live ten gehore brengen. Dat kan m.b.v. de bladmuziek of vrij improviserend.
  • Optioneel als je de muziekvereniging online zichtbaar wilt maken. Maak indien mogelijk een leuk filmpje van de trombonedans en deel op social media. Houdt de privacyregels in acht.

Werkvorm 7: Muziektaal

Nodig

  • Werkblad trombone-dictee voor elke leerling
  • Schrijfmateriaal voor elke leerling

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met trombone

Beschrijving

  • Deel de werkbladen uit en zorg dat de leerlingen schrijfmateriaal hebben.
  • Speel het trombonedictee. Wijs telkens een leerling aan, die ter plekke een lange tromboneklank improviseert. De leerling bepaalt zelf wanneer en hoe deze klank omhoog of omlaag gaat. De overige leerlingen noteren de vorm van zijn geluid.
  • Heb je een muzikant in de klas? Laat hem/haar dan tromboneklanken improviseren, die de leerlingen noteren.
  • Optioneel als je de muziekvereniging online zichtbaar wilt maken: maak een filmpje van het trombone-dictee. Film de hand van een kind (indien nodig zonder gezicht) terwijl hij/zij de klank van de trombone noteert. Deel op social media. Houdt de privacyregels in acht.
Cleantalk Pixel