• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Login

Muziek & Meer - HaFa

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Login
  • Instrumenten
  • Mens & Muziek
  • De Muziekvereniging
  • Houten blaasinstrumenten
  • Koperen blaasinstrumenten
  • Slaginstrumenten
  • Trompet
  • Trombone
  • Hoorn
  • Tuba
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Samen spreken

Wie is er ooit naar het circus geweest?

Luisteren

De tuba imiteert een circusdier.

Aan welk dier doet het luisterfragment je denken?

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/tuba.mp3

Luisterfragment

 

Ontdekken

De tuba speelt het lied Dikke Olifant.

Hoe werkt het instrument? Kijk goed.

Muziektaal

In het circus loopt een goochelaar rond. Hij tovert muziekjes uit de tuba.

Welk muziekje hoor je?

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/tuba-goochelaar1.mp3

Tuba-muziekje 1

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/tuba-goochelaar_2.mp3

Tuba-muziekje 2

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/tuba-goochelaar3.mp3

Tuba-muziekje 3

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/tuba-goochelaar4.mp3

Tuba-muziekje 4

https://muziekenmeer-hafa.nl/wp-content/uploads/2022/05/tuba-goochelaar5.mp3

Tuba-muziekje 5

Bewegen

De tuba-goochelaar kan olifanten laten dansen.

Doe samen de OlifantenDuoDans.

Tuba

3 mei 2022

Geplaatst in: Koperen blaasinstrumenten, Instrumenten

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Inloggen

Welkom, bezoeker!

  • Home
  • Hoe werkt het?
  • Waarom Muziek & Meer HaFa?
  • Voorbeeldlessen
  • Veelgestelde vragen
  • Implementatie
  • Abonneren
  • Contact
  • Inloggen

© Copyright 2022 - 2023 Muziek & Meer - HaFa · Alle rechten voorbehouden

Werkvorm 1: Samen spreken

Beschrijving

  • Bespreek met de leerlingen: wie is er ooit naar het circus geweest? Wat was daar te zien? Laat de leerlingen vertellen.

Werkvorm 2: Luisteren

Als je meer beleving wilt, heb je nodig

  • Muzikant met tuba (bas of bariton)
  • Bladmuziek voorbeeld tuba

Beschrijving

  • Geef de leerlingen een luisterfocus voordat je het luisterfragment laat horen: De tuba imiteert een circusdier. Aan welk dier doet het luisterfragment je denken?
  • Laat het luisterfragment horen. Bespreek de antwoorden.
  • Heb je een muzikant in de klas? Laat hem de tuba live ten gehore brengen.

Werkvorm 3: Ontdekken

Doe deze werkvorm uitsluitend als je een muzikant met tuba in de klas hebt

Nodig

  • Muzikant met tuba (bas of bariton)
  • Bladmuziek Dikke Olifant

Beschrijving

  • Geef de leerlingen een luisterfocus voordat de muzikant het luisterfragment laat horen: De tuba speelt het lied Dikke Olifant. Hoe werkt het instrument? Kijk goed.
  • Laat het luisterfragment horen.
  • Bespreek de antwoorden. Hoe werkt het instrument? Laat de leerlingen vertellen.

Werkvorm 4: Muziektaal

Als je meer beleving wilt, heb je nodig:

  • Muzikant met tuba (bas of bariton)
  • Bladmuziek Goochelmuziekjes
  • Goochelaarshoed

Beschrijving

  • Vertel de leerlingen dat in het circus een goochelaar rondloopt. Hij tovert muziekjes uit de tuba. (Heb je een muzikant in de klas? Zet hem/haar de goochelaarshoed op.)
  • Welk muziekje horen de leerlingen? Ze geven antwoord door het juiste aantal vingers omhoog te houden.
  • Laat de luisterfragmenten horen of laat de muzikant de fragmenten live ten gehore brengen.
  • De juiste volgorde is 2, 3, 5, 1, 4.

Werkvorm 5: Bewegen

Beschrijving

  • Stel de leerlingen de volgende vraag: stel je voor dat olifanten zouden kunnen dansen. Hoe zouden ze dat dan doen? (met trage bewegingen en stijve poten)
  • Vertel de leerlingen dat ze de olifantenduodans gaan doen. Leg uit: de grootste van elk duo begint als olifant. De ander spiegelt zijn bewegingen.
  • Verdeel de klas in duo’s. Start de muziek en laat de leerlingen dansen.
  • Wissel om. Nu begint de kleinste van elk duo de dans. Start de muziek en laat de leerlingen opnieuw dansen.
Cleantalk Pixel